نماینده مجلس توضیح داد: سامانه املاک و اسکان یک سامانه راهبردی در بخش مسکن است و باید دستگاه­ها ملزم به اتصال به این سامانه شوند و اطلاعات­شان را در اختیار قرار دهند.

وزارت کشور همکاری لازم جهت اتصال سازمان ثبت احوال به سامانه املاک و اسکان را داشته باشد

سامانه­ ها در دنیای امروز که همه چیز به سمت الکترونیک شدن در حرکت است، نقش اساسی و مهمی برعهده دارند. کشورهای پیشرفته با بهره گرفتن از این سامانه­ ها توانسته­ اند بسیاری از روندهای حاکمیتی را سامان دهند و مسائل کشور را پیش ببرند.

حوزه مسکن یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصادی کشور محسوب می­ شود که با رفاه مردم ارتباط مستقیم دارد. در شرایط فعلی که مشکلاتی در این حوزه بروز کرده است و شاهد قیمت­ گذاری­ های عجیب و غریب هستیم، نیاز است با استفاده از یک سامانه قوی و منسجم به سیاست ­گذاری ­های صحیح در این زمینه بپردازیم.

مجلس بسترهای قانونی لازم برای راه ­اندازی سامانه املاک و اسکان کشور را ایجاد کرده است. بر این اساس، تمام اطلاعات مربوط به وضعیت املاک و اسکان افراد در این سامانه ثبت می­ شود. این اطلاعات می­ تواند به دولت کمک کند سیاست­ هایش را در حوزه مسکن به اجرا بگذارد.

به طور مثال، بر اساس قانون، هر خانواده می­ تواند یک یا دو واحد مسکونی داشته باشد که معاف از مالیات است. در صورتی که سازمان ثبت احوال به سامانه املاک و اسکان متصل نشود و اطلاعات خانوارها را به لحاظ سن، وضعیت تأهل و... در اختیار نداشته باشیم، نمی ­توانیم به اعمال این معافیت ­ها اقدام کنیم.

نظرات ولی اله بیاتی، نماینده حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان از استان مرکزی را در ادامه در خصوص لزوم تکمیل و راه ­اندازی سامانه املاک و اسکان کشور می­ خوانید.

بیاتی با اشاره به این موضوع که سامانه املاک و اسکان جزو مهم­ترین کارهایی بود که در مجلس مصوباتش صورت گرفت و تکمیل و راه ­اندازی آن مزیت­های زیادی برای کشور دارد، تصریح کرد: در حال حاضر، مهم­ترین نیاز مردم همین موضوع مسکن است. متأسفانه الان افرادی که دانش کافی ندارند به امور املاک مشغول هستند و به همین دلیل مشکلاتی در این حوزه به وجود آمده است. نیاز به ساماندهی این حوزه داریم تا بازار مسکن را به تعادل برسانیم و در زمینه املاک و اسکان امور را به درستی پیش ببریم.

وی ادامه داد: قیمت­ گذاری­ ها معمولاً در بنگاه­ های مشاور املاک صورت می­گیرد. مجلس اقدام مناسبی در راستای راه ­اندازی سامانه املاک و اسکان انجام داد تا بتوانیم بازار را به تعادل برسانیم و آن را ساماندهی کنیم. نیاز است اطلاعات مربوط به املاک و اسکان در اختیار دولت قرار بگیرد تا بتوانیم سیاست­ گذاری ­های صحیح داشته باشیم.

نماینده حوزه انتخابیه تفرش، آشتیان و فراهان درمجلس خاطرنشان کرد: افرادی که کار تجاری انجام می ­دهند، باید حق و حقوق دولت را بپردازند. از طریق اطلاعاتی که در سامانه املاک و اسکان وجود دارد، می­ توانیم این موارد را شناسایی کنیم. این که موجر چقدر می­ تواند به افزایش اجاره بها بپردازد نیز در این سامانه پیش ­بینی شده است. در مواردی که افراد یک واحد مسکونی دارند و می­ خواهند آن را تبدیل به احسن کنند نیز پیش ­بینی ­های لازم صورت گرفته و خانوارها از معافیت برخوردار شده ­اند.

بیاتی در خصوص عدم همکاری سازمان ثبت احوال با سامانه املاک و اسکان و لزوم اتصال به آن تصریح کرد: واقعیت این است که ما در کشورمان مشکل قانون نداریم. قوانین خوبی در مجلس مصوب می­ شود، اما وقتی به مرحله اجرا می­رسیم، مشکلات بروز می ­کنند. نیاز است سازمان­ های مختلف مانند ثبت احوال و ثبت اسناد همکاری لازم را با سامانه املاک و اسکان داشته باشند، تا در نهایت از مزیت­های این طرح بهره­مند شویم.

وی ادامه داد: سامانه املاک و اسکان یک سامانه راهبردی در بخش مسکن است و اگر سازمان­های مختلف از جمله سازمان ثبت احوال با سامانه املاک و اسکان همکاری نداشته باشند و به آن متصل نشوند، متضرر نهایی مردم خواهند بود زیرا ساماندهی حوزه مسکن و به تعادل رساندن بازار در گروی تکمیل و راه­اندازی این سامانه است و مجلس نظارت خود را در این زمینه خواهد داشت. باید دستگاه­ها ملزم به اتصال به این سامانه شوند و اطلاعات­شان را در اختیار قرار دهند.

بیاتی گفت: باید اطلاع ­رسانی عمومی داشته باشیم و مردم را در مورد مزیت­ های سامانه املاک و اسکان آگاه کنیم. در این صورت، آن­ها به خرید املاک به صورت وکالتی نمی­ پردازند و اصرار خواهند داشت که اسناد ثبت شوند. در این شرایط، می­توانیم به تکمیل سامانه املاک و اسکان بپردازیم و از مزیت­ هایش بهره ­مند شویم. به طور کلی، حل و فصل بسیاری از مشکلات حوزه مسکن به تکمیل و راه ­اندازی سامانه مورد بحث بستگی دارد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت کشور باید همکاری لازم را برای تکمیل سامانه املاک و اسکان داشته باشد و سازمان ­هایی مانند ثبت احوال را ملزم به اتصال به این سامانه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.